A lehető legegyszerűbben szeretné igénybe venni szolgáltatásunkat? Akkor kattintson IDE!
A biciklisek rémálma egy csendes autó, azonban a környezetre nézve mindenképp hasznosabb, és így a start-stop rendszerű autók is tulajdonképpen hasznosak. Az alábbiakban mindent megtudhat erről a rendszerről!
Mehet-állj rendszer… izé, a start stop rendszer működése
A start-stop rendszer a következőképp működik: a motor az alapjáraton töltött idők során (pl. piros lámpánál, vagy várakozásnál) leáll, majd indulás során automatikusan, egyből, hipersebességgel, újraindul. És hogy ez a vagánykodáson, meg az utasok ijesztgetése mellett miért olyan hasznos? Röviden azért, mert így csökkenthető a károsanyag kibocsátás, és a zajszennyezés is mérsékelhető. Képzelj el egy várost, ahol nem kell minden reggel az ébresztőórád helyett a reggeli dugóra ébredned: hát nem csodás?
A start-stop akkumulátor megtalálható diesel üzemű és benzines járművekben is, illetve manuális, vagy automata váltós verziókban is. Mi az ami azonban közös mindegyik eshetőségben? Hát az, hogy az autó teljesen álló helyzetben legyen! Mivelhogy ritkán vezet jóhoz, ha haladó jármű motorja hirtelen leáll. Na és mi van még? Fontos, hogy kézi váltós kocsik esetén a váltó legyen a kocsiban.
Na jó, vicceltünk: az a fontos, hogy a váltó legyen üres fokozatban, automata váltós gépjárműá esetében pedig folyamatosan a féken kell tartanunk a lábunkat. Na és mikor is lesz a stop-ból start? Előbbi változatnál a kuplungra lépésnél, automata váltósnál pedig a fék felengedésekor.
Pro és kontra
Mint cikkünk legelején is utaltunk rá, két fontos előnye van a rendszernek: a mérsékelt zajszennyezés, és az kisebb károsanyag kibocsátás. Van egy fontos kérdés, ami valószínűleg már a te fejedben is megfordult: jó hatással van ez a fogyasztásra? Eltérnek a vélemények róla. Ha olyan környezetben használjuk leggyakrabban a gépjárművet, ahol gyakrabban kell dugókban közlekednünk, ahol sok a jelzőlámpa, ott mindenképp hasznos lehet a rendszer.
És hogy mik a start stop rendszer hátrányai?
Az akkumulátor könnyen lemerülhet - ez abban az esetben fordulhat elő, ha nem megfelelően kezeljük az autónkat, illetve akkor, ha lényegesen több az újraindítások száma, és nem marad elég ideje visszatöltődni.
Megnő az akkumulátor igénybevétele - ha valamilyen hibával rendelkezik az autó és már nem indul be olyan könnyen, mint régen.
Főszerepben: a start stop akkumulátor!
Ezzel a rendszerrel naponta jelentősen növekszik az indítások száma, így olyan bivalyerős akksira lesz szükségünk, ami bírja a megnövekedett indításokkal járó megterhelést, igénybevételt. Egyfajta szuper akkura lesz szükségünk, ami jobban bírja a lemerülés-feltöltés ciklusokat, valamint gyorsabban is képes a feltöltődésre. Ehhez fejlesztették ki elsőként az AGM (Absorbed Glass Mat), majd később az EFB (Enhanced Flooded Battery) akkumulátorokat. Érdeklik az AGM akkumulátorok? Tudjon meg róluk többet EBBEN a cikkben!
Úgy érzi, hogy túl nagy a start-stop akkumulátorok körüli felhajtás? Legalább az elmondható róluk, hogy bikázás szempontjából különleges odafigyelést nem igényel, nem tér el a módszer a többi akkumulátor típustól (van egy cikkünk a bikázásról is, ITT elolvashatod!). Viszont! A töltés már nem ilyen egyszerű, hagyományos töltőberendezéssel semmiképp se próbálkozzunk, hiszen különleges töltőegységre lesz szükségünk, kell egy start-stop akkkumulátor töltő. És ha mindent jól csináltunk, és még így sem működik megfelelően a gép? Akkor valószínűleg egy áthúzott “A” betűt is láthatunk a műszerfalon: ilyenkor érdemes átvizsgáltatni az akkumulátort profi szakemberrel, és esetleg a komplett akkumulátort cserélni.