A lehető legegyszerűbben szeretnéd igénybe venni szolgáltatásunkat? Akkor kattintson IDE!
Nem kell Pamplona-ig utaznod, ha egy kis “bikázás”-ra vágysz, bár abban biztosak vagyunk, egy spanyol kiruccanás sokkal jobban esne, mint lerobbanni a kocsiddal. A hideg idő beálltával azonban arra, hogy lemerüljön az akkumulátorod, sajnos nagyobb esély van, s így arra is, hogy kint fogsz valahol szobrozni a hidegben, amíg egy haverod meg nem érkezik, hogy segítsen. Azonban az autó bikázás szakszerű hozzáállás nélkül lehet, hogy csak nagyobb kárt fog eredményezni… olvasd el cikkünket és tudj meg mindent a témáról!
Nem indul a mandula… izé, a kocsi
A gépjűrművek bonyolult jószágok, így a meghibásodás mögött számtalan ok állhat: zavar az üzemanyagellátásban, elromlott önindító, generátor. De ha lemerült akkumulátor tehet mindenről? Azt sokkal egyszerűbb megállapítani: ráadjuk a gyújtást az autóra, de a műszerfal nem kel életre, és az indítókulcs továbbforgatásával sem indítózik az autó. Ha szerencsénk van, akkor az akkumulátor csak lemerült, rosszabb esetben cserélni is kell.
Mik a lemerült akkumulátor jelei?
Lemerült akkumulátort több minden okozhat:
-rajtafelejtett fogyasztó (rádió, vagy világítás)
-meghibásodott generátor
-sok idő telt el az utolsó használat óta
-hideg időjárás
-zárlat
Ideje cserélni?
Mint minden mást kérdést, ezt is fel lehet ugyanúgy tenni: “Na de mennyit akarok érte fizetni?” Sokan inkább a legegyszerűbb verziót választják, és sok tényezőtől függetlenül egy ismerősükkel oldják meg a problémát, ami bár rövid távon lehet, hogy tényleg megoldás, de később a probléma újra jelentkezik. Mit hasznos már a legelején megállapítani? Azt, hogy milyen idős az akkumulátor. A bikázást, vagy a zsebbikával való zsonglőrködést akkor érdemes választani, amikor 3-4 évnél fiatalabb az akku, ellenkező esetben mindenképp érdemes szakértő segítségét igénybe venni. Bikázásra azért van szükség, hogy a motor újra képes legyen beindulni, hiszen az elektromosság áttöltése lehetővé teszi, hogy a generátor már ezután is tudja tölteni az akkumulátort.
Akkor most jöjjenek a profik…
Lassan 40 éves tapasztalattal a hátunk mögött kijelenthetjük, hogy nem egy olyan sztoriról hallottunk, ahol a bátor autótulajdonos egymaga próbálta megoldani az autó akkumulátor javítását: ez általában több millió forintos kárt okoz az autó elektromos rendszerében.
Ha profi szakemberrel szeretné végeztetni a bikázást, akkor mindig egy számítógépes ellenőrzéssel indul az akkumulátor bevizsgálása. Milyen állapotban van az akksi? Alkalmas-e a bikázásra? Ezen kérdések megválaszolása után folytatódhat a folyamat. A szakember minden esetben tisztában van a bikázás menetével, ezért a bikakábel mindig a megfelelő helyre kerül.
Ha ragaszkodsz hozzá…
Nincs mód profi szakember segítségét kérni? Ebben az esetben rengeteg dologra kell odafigyelni, és a bikázás menete során a lehető legprecízebben követni a lépéseket. Nyilván azt mondanunk sem kell, hogy ne dohányzás közben kezdj neki, hiszen az akkumulátorban robbanást okozó gázok képződhetnek! Sőt, ha lehet, egyáltalán ne dohányozz, mert egészségtelen! ;)
Emellett fontos, hogy a két akkumulátornak azonos feszültségűnek kell lenni, ez 6, vagy 12 volt lehet. Az újabb járművek nagyon nagy százalékban 12 voltos akkumulátorral vannak felszerelve, azonban érdemes ellenőrizni, mielőtt belevágnánk a folyamatba. Ezt követően kerülhet sor a két autó összekapcsolására a bikázó kábel segítségével, aminek szintén megvan a sorrendje:
1. lépés - Csatlakoztassuk a “+” jelű bikakábelt a lemerült akkumulátor “+” jelű pólusához, majd ugyanennek a kábelnek a másik végét kössük a “bikázó” autó akkumulátorának “+” pólusához.
2. lépés - Csatlakoztassuk a “-” jelű bikakábelt a “bikázó” autó akkumulátorának “-” pólusához majd ugyanennek a kábelnek a másik végét kössük a lemerült akkumulátor “-” jelű pólusához.
3. lépés - Ellenőrizzük, hogy a kábelek nem akadályoznak semmiféle mozgó alkatrészt a motortérben, majd próbáljuk meg beindítani a lemerült akkumulátoros autót.
4a. lépés - Ha nem indul az autó, akkor lehetséges, hogy kicsit több energiára van szüksége, ezért a “bikázó” autót indítsuk be, és emeljük meg a fordulatot 2-2500 fordulatra és járassuk így a motort pár percig. Ezt követően állítsuk le a “bikázó” autó motorját, állítsuk “ki” állásba a gyújtáskapcsolót, és ezután próbáljuk meg újra beindítani a lemerült akkus autó.
4b. lépés - Ha beindult, akkor a sikeres bikázás után a bikakábelt fordított sorrendben kell levennünk, mint ahogy felhelyeztük. Érdemes járatni egy darabig az autót, esetleg egy rövidebb utat megtennünk vele, hogy a generátornak legyen ideje visszatölteni az akkumulátorba a szükséges energiát.